Skrivandet

Jag nämnde redan i förra inlägget att jag sysslar med många saker. Jag har många drömmar som det går sådär med. Det är ganska dumt att jag har många drömmar för då kan jag inte satsa på en av dem och få den uppfylld. En dröm jag har är att bli författare. Och ja, den drömmen säger nog många att de har. Men den är väldigt stark hos mig. Jag har skrivit ända sedan jag var liten. Svenska var favoritämnet i skolan. Jag skriver inte lika mycket längre vilket gör att det känns som om jag tappar därför är det extra bra att jag startade denna blogg. Jag kanske äntligen får fart på mitt skrivande igen! Jag skriver lite då och då, men alldeles för sällan. Jag har några idéer till böcker. Och så säger såklart alla också. Min dröm har i alla fall startat så jag behöver bara fullfölja den. Jag har nämligen redan debuterat. När jag var 18 år och gick på gymnasiet hittade jag en ansökan till en författarskola. Inte vilken författarskola som helst, Berättarministeriets första författarskola som samarbetade med Albert Bonniers förlag. Vi var några stycken som blev antagna. Ansökan bestod av att skicka in en novell. Jag skickade faktiskt in en jag hade skrivit i skolan. Den utvecklade jag sedan till en längre novell, de novellerna man som elev skriver i skolan blir ju alltid väldigt korta. Jag måste säga att jag blev nöjd med novellen. Vi fick vår egen redaktör som vi jobbade med på Albert Bonniers förlag. De har extremt fina lokaler inne i stan. Hela upplevelsen är ett av mina bästa minnen i livet! Om du är intresserad finns boken att köpa här. Jag är väldigt glad över att jag fick möjligheten att vara med och jag är mycket stolt över mig själv. Jag får ge mig en klapp på axeln för att skriva att jag är stolt över mig själv för det är inget jag brukar vara eller säga om jag för en gångs skull tycker det. Jag är en BM-debutant och en stolt sådan! :) 
 
Min läsfåtölj :) 
 
 
Det jag tänkte ägna resten av inlägget åt är att berätta lite om min idol i författarvärlden. Hon heter Anna Jansson och skriver Gotlandsdeckarna om Maria Wern. Hennes böcker har blivit till tv-serier. För det första älskar jag att hennes böcker utspelar sig på Gotland. Min farfar var från Gotland och det är dit jag någon gång vill flytta (ytterligare en dröm). Sedan gillar jag sättet hon skriver på, därför blev hon min favoritförfattare. Man som läsare får verkligen tänka till när man ska lista ut vem som är mördaren. Det är inte för enkelt, men inte heller för svårt och jag listar alltid ut vem mördaren är. Anna Jansson lyckas få ihop alla relationer så bra när hon skriver. Alla har på något sätt kopplingar till varandra och jag får alltid många aha-upplevelser. "Aha, hon är syster till honom och han är kompis med hennes kollega som är mamma till Sofie." Ungefär så, men det är inte så komplicerat som jag får det att låta. Men ville ge ett exempel så att ni förstår hur jag menar. Anna Jansson skapar magi med sina böcker om Maria Wern. Hon är den absolut bästa deckarförfattaren. Jag längtar hela året till hennes nya bok kommer ut, springer till affären och köper den. Sedan läser jag ut den på en dag och längtar genast efter nästa.  
 
En artikel om Anna Jansson: "Anna skriver om ond bråd död". 
 
Jag skulle gärna läsa hennes första novell, den hon skickade in till Gotlands Allehanda. Jag har hittills inte lyckats hitta den, men om jag fortsätter leta kanske jag lyckas. Det var i det letandet jag hittade artikeln ovan. Men jag ska fortsätta leta efter hennes första novell. Jag fick veta att det var så hon började sin karriär när hon fredag den 6:e maj var här i Mariefred och hade boksignering. Jag gick en timme tidigare från jobbet för att hinna träffa henne. Jag hade redan köpt hennes senaste bok om Maria Wern när jag i början av april var i Visby. Då hittade jag en signerad bok i bokhandeln, men nu tog jag med den så att hon kunde skriva något personligare i. Dessutom stod jag och pratade med henne i ungefär en halvtimme innan hon var tvungen att skynda iväg till bussen. Finns ingen underbarare människa än Anna Jansson. Jag ser fram emot att träffa henne igen! 
 
Allmänt, Böcker, Skrivande | |
Upp