Helgen som var finns inga ord för, så fantastisk var den

På onsdagen förra veckan åkte Sara, min syster, och pappa till Gotland. Jag kom efter på torsdagnatten. Sara är grym på att planera saker att göra. Och denna gång lyckades hon ännu bätter än hon brukar och hon brukar lyckas bra. Jag och pappa var båda överlyckliga över denna helg.
 
För det första älskar jag att åka båten till Visby. Finns inget bättre. Speciellt kvälls/natbåten som kommer fram vid midnatt. Jag åkte själv, folk sover, ingen täckning är alla lika med perfekt lästid! Tre timmar av avkoppling som färjan erbjuder mig. Jag hann i princip läsa klart min nyinköpta bok. Bakom din rygg av Sofie Sarenbrandt. Henne har jag gillat som författare sedan första boken. Det har ofta varit lätt att räkna ut vem som är mördare, men det gör absolut inget då hon skriver så fantastiskt! Det flyter bara på när man läser. Det jag gillade med hennes nya bok, den jag läste nu, var att man aldrig var riktigt säker på vilka som egentligen var snälla eller elaka. Jag läste bara snabbare och snabbare för att jag ville veta vem som var den skyldige. Oväntat fast ändå inte. Mer tänker jag inte avslöja. 
 
 
På fredagen var vi och badade på Sudersand på Fårö. Innan dess åt vi vedugnsbakad pizza. Supergod. Vi har ätit där en gång förut men annars har de aldrig haft öppet när vi har varit på Gotland. Det jag gillar med de är att de inte har "vanliga" pizzor. De har andra smaker och varianter på det som är på. 
 
 
Efter pizzan åkte vi som tidigare skrivet till Sudersand. Vi funderade på att åka till Ekeviken för där brukar det vara färre människor, men eftersom pizzarestaurangen ligger precis vid Sudersand så blev det Sudersand. Alla stränder där är så jävla underbara! Jag tyckte att det var varmt i vattnet. Jag jämförde med landet där jag i år har badat i 16 grader och i 18 grader. Här på Sudersand tippar jag på att det kanske var 20-21 grader. Men Sara och pappa tyckte att det var kallt. Det tog väldigt lång tid för de att ta sig i, men till slut doppade även de sig. Sara gick väl upp hyfsat snabbt. Jag och pappa var också på väg upp men fastnade vid strandkanten. När vi var små gjorde vi alltid gropar och ställde oss i och ville fastna med fötterna, eller händerna för den delen. I år hade pappa och jag lika roligt! Jag höll på att fastna i sanden så pappa fick hjälpa till att få loss mig, hehe.
 
 
 
Efter att ha varit på Sudersand hade vi bestämt tid med min farbror och hans sambo att äta på Kutens. Det är hos fabror Olle vi fick bo denna gång. Och det tackar vi så extremt mycket för!! Tillbaka till Kutens. Vi kom dit ungefär samtidigt. Sara och jag har ätit där en gång innan, förra året. Det är helt okej. Jag själv är inte så mycket för crepes, men det var godare denna gång. Jag tror att det beror på att jag visste vad som väntade. Men det är väldigt god mat och bra gjorda crepes. Det var riktigt trevligt att äta tillsammans. Det blev även dessert efter som var supersupergod. Den smakade som knäck. Kutens är en häftigt restaurang på en gammal bilmack! 
 
En gammal ambulans. Väldigt häftig!
 
Direkt efter middagen åkte jag, Sara och pappa till Stora Gåsemora för att se Magnus Uggla uppträda. Det är en gammal hölada. Väldigt cool miljö. Innan konserten njöt alla av vädret ute, det var klarblå himmel, med lite moln som dök upp ibland. Hörde att det på fastlandet åskade och ösregnade samtidigt som vi hade det fina vädret. Men vad kan jag säga, vi var ju på Gotland, där är det alltid fint, nästan i alla fall. Jag köpte en öl gjord på Gotland med smak av hallon. Spännande och annorlunda smak men ganska god. 
 
 
Konserten med Magnus Uggla var magisk! Jag har nog aldrig varit på en bättre konsert och en mer intim konsert (men den jag kommer skriva om längre ner var lika bra och magisk). Kung Uggla var grym!! Och publiken var grym!! Magnus Uggla med band på scen blev chockade över hur många låtar (alla) publiken sjöng med i. De som ut som fågelholkar på scen. Vi hamnde bra också utan att behöva stå där inne vid scen och köa speciellt länge. 
 
 
På dagen efter, lördagen, skulle vi åka färjan från Visby till Oskarshamn istället. På väg till Visby hälsade vi på Inga, min faster, och några från släkten som var där. Sen gjorde vi de sedvanliga stoppen. Krusmyntagården och Iittala Outlet. Handlade en del där. I Visby ville både Sara och jag ta en del polaroidfoton så det stressade vi runt och gjorde för att hinna med det innan färjan gick. Saras kamera gick sönder mot slutet men hon fick låna min då. Innan vi sprang runt på fotorundan, med ett stopp på Kränku för min del, åt vi glass till lunch like always. Dammsugare, Cookie och Mojito blev mina smaker på min marrängsviss. 
 
 
På väg till Oskarshamn hade vi en hytt. Vi hade så vi såg framåt genom vårt fönster. Ganska skönt att ha hytt på dagsbåten, med bara oss tre i hytten. Från Oskarshamn körde vi till Öland och Borgholms slottsruin. Där skulle vi gå på nästa konsert; GES. Och det var en lika magisk konsertplats som den gamla höladan, nu en slottsruin. Det började tyvärr regna i början men pappa köpte en poncho för att motverka det. Han behövde ta på sig den så slutade det att regna. Konserten var oslagbar!! Och även här fick vi bra platser nära scen utan att behöva köa speciellt länge. Jag var så lycklig efter denna helg så jag typ grät på väg från GES konsert. När vi bokade konserten fanns det inga ställen kvar att sova på på Öland så vi körde hem till Stockholm efter konserten mitt i natten. Pappa började köra, sen tog jag över när vi väl hittade en mack. Pappa skulle bara köra ett tag, och sen när vi bestämde att vi skulle byta vid nästa mack kom det ingen. Snacka om att vara på landet och det säger vi som bor på landet i Stockholmsområdet. Till slut kom en mack efter många mil och då körde jag ett tag innan Sara tog över. Strax efter fyra på morgonen kom vi hem och då däckade vi direkt i våra sängar. 
 
 
TACK SÅ JÄVLA MYCKET SARA, VÄRLDENS BÄSTA SYSTER, FÖR ATT DU FIXADE DENNA HELG!!
 
 
 
Allmänt, Gotland, Semester | |
Upp