Minisemester på Gotland med mamma

En av de saker jag helst av allt ville hinna med på min semester var en tripp till Gotland, den vackraste öjn av alla! Min älskade mamma fick det att hända. Sara hade också velat följa med men denna gången fick vi inte ihop det så att vi alla tre kunde åka hur mycket vi än ville eftersom Sara har semester nästa vecka och jag fick hem katterna denna vecka. 
 
Jag har fortfarande svårt att ta tag i saker nu för tiden, det är kvar sen min, nästan, utbrändhet. Alltså var det mamma som kom till min räddning. Hon ringde mig på tisdagseftermiddagen och sa att hon skulle boka båten som gick klockan sju på morgonen dagen efter. Vi skulle vara borta en natt och ta med oss bilen. Boende fick lösa sig. Jag blev överlycklig och sa "Ja, boka!" 
 
Snabbt fixa det som skulle fixas på onsdagen på tisdagen istället, som att besöka katterna och även köpa en typ av kattgömma där de kan ligga och mysa. 
 
Dagen efter var det till att gå upp tidigt, men allt sånt är värt om jag ska till Gotland. Det var inte en sjuklig tid i alla fall utan halv sex. Ute var det vackert med åkrar som solen lyste på och dimma som var på väg uppåt. Väl framme på Gotland åkte vi raka vägen upp till Furillen. En av mina favoritplatser. Värmen här hemma är ingenting jämfört med där, det var galet varmt. Men skönt ändå och extra skönt när vi senare fick bada. 
 
Efter Furillen var det dags att kolla på ett hus. Vi har planer på att köpa hus där men har inte hittat rätt än. Detta hus steg till mer än vi var villiga att betala så vi släppte det. Synd, med tanke på att det låg nära våra släktingar där men men. 
 
Vår nästa plan var att åka till Fårö. Men sedär, planer går inte alltid som man vill och ibland till det positiva. Kön till färjan var över en timme och eftersom vi har varit där många gånger förut och dessutom inte visste hur det var med algblomningen denna gång så styrde vi istället kosan mot Bungenäs. Där vi har varit för väldigt väldigt länge sedan då jag var liten och inte minns något av det. Dessutom har de renoverat och fixat nytt där. Det var mysigt men litet. Vi trodde det skulle vara större eftersom de har gjort så mycket reklam för det. Men vattnet var magiskt. Helt och hållet underbart. Och miljön likaså. Nyrenoverade lador i vitt, marken i vitt och gamla rostiga sängar vid vattnet som man kunde ligga och sola på. Vattnet måste ha varit 25-26 grader. Inte det minsta kallt och som tur var, ingen algblomning. Vi simmade massor av längder ut och in, innan vi la oss för att sola ett tag. Vi hade tänkt att äta där men maten passade inte riktigt oss vilket gjorde att vi drog vidare mot Visby. 
 
I Visby letade vi upp det hotell vi hade bokat och rummet var riktigt snyggt. Aningen dyrt och speciellt när det inte var frukost, men väldigt fint. Sedan strosade vi runt i Visby och kollade i affärer för att senare leta oss ner till hamnen och äta middag. Vi kollade restauranger på vägen men blev till slut att vi hamnade längst ner och hamnen är fin. 
 
Fortsatte strosandet efter middagen och tog varsin glass i hamnen. Testade smaken rosor som var riktigt god. Den smakade som doften och synen av rosor. 
 
Helt slut kom vi tillbaka till hotellet där jag satte mig i fönstret för att läsa efter att jag gjort varsin kopp te till mamma och mig. På kvällen hade vi fått uppleva en magisk solnedgång med muren i förgrunden.
 
Frukosten dagen efter gick vi till en restaurang och köpte. Jag hade svårt att bestämma mig för vilken dricka jag skulle välja, te, kaffe, chai latte, min beslutsångest visste inget slut. Hon i kassan var bra, hon hjälpte mig bestämma och det blev islatte. Perfekt i denna värmebölja. Redan på morgonen var det oerhört varmt. 
 
Till lunch denna dag utnyttjade vi att vi hade bilen över och åkte till en restaurang precis utanför Visby. En miljövänlig restaurang med riktigt god mat och fin miljö i en lada. Också där det typiskt gotländska med vita lador och vitt på marken, en av tusen anledningar till att jag älskar Gotland. Vi köpte buffé och blev sådär riktigt proppmätta. Färjan skulle ta oss tillbaka till Sverige tänkte jag skriva, men till fastlandet senare på eftermiddagen så vi hann inte med alltför mycket efter lunchen. Det spelar ingen roll hur proppmätt jag än är, en banana split ska alltid ner. Sagt och gjort, vi åkte till hamnen och jag köpte en banana split med smakerna rosor, Harry Potter och päron. Mamma köpte också glass. I värmen gäller det att äta snabbt, för det smälter extremt snabbt. 
 
Resan har varit riktigt bra och slutet nämner jag bara lite snabbt. Destination Gotland hade problem med incheckningar m.m. så vi som redan checkat in, våra sittplatser gällde inte. Stressen och paniken hos mig när jag måste skynda för att få en bra plats. Nu var det en liten båt som inte har ekonomiplatser vilket gör att alla på båten ska ha stolar, men ändå plus att det hade jag glömt bort eftersom det var så längesen jag åkte denna. Vi fick som tur var platser precis intill våra "gamla" platser, och dessa var ändå bättre då de var vid ett fönster. Men innan jag satte mig på platsen var jag inte speciellt trevlig att umgås med, men sån blir jag när jag blir stressad och får panik. Sen det hemska med att lämna öjn som alltid gör att jag gråter gör ju inte saken bättre. 
 
 
 
Men som sagt en riktigt skön och bra resa, tack mamma! Och Gotland, vi ses snart igen. 
 
 
 
 
Allmänt | |
Upp