5 sätt att bli mer miljövänlig

Min blogg handlar framför allt om mitt liv, mina mål och att utvecklas som person, men från början och med mig hela tiden har jag miljötänket. Därav namnet Natureinmind. Idag tänkte jag därför skriva ett inlägg om fem relativt enkla saker i vardagen som gör något litet för miljön. 
 
 
Sortera all plast på ett enkelt sätt
Det här är något som jag sedan en tid tillbaka gör. Jag sorterar ut all plast från mina hushållssopor. Det bästa är att det inte är särskilt svårt. Jag har två papperskorgar under diskhon, en för hushållssopor och en för plast. Sen tar jag bara med plasten när den soppåsen är full och slänger i återvinningen på vägen till träning eller till jobb. Det jag verkligen har märkt är hur mycket plast det är i allt. Efter jag har börjat med detta har jag knappt några vanliga hushållssopor. Är en del matrester (skal, kanter m.m.) som just nu slängs i mina hushållssopor för att vi inte har kompost, men det kommer snart pga nya lagar (grymt bra!) och då kommer jag knappt ha några hushållsopor alls. 
 
Kolla alltid efter ekologiskt
I mataffären, se alltid till att i alla fall kolla på det ekologiska. Jag menar inte att du ska köpa allt ekologiskt, för en del kan vara väldigt mycket dyrare och en inte har råd, men kolla alltid priset. Många varor står alltid det ekologiska och det som inte är ekologiskt precis bredvid varandra. Priset är alltså väldigt enkelt att kolla och jämföra. Är det billigare, samma pris eller bara några kronor dyrare tycker jag du ska köpa det. Många bäckar små, betyder alltså att priset till slut kommer ändras om fler väljer att köpa ekologiskt plus att om alla gör lite för miljön kommer det göra skillnad. 
 
Läs om samarbetet mellan Alpro och WWF här.
 
Stäng av all el 
Låt inte allt vara på standby och låt inte saker/lampor vara på som inte används. Stäng av, dra ut sladden, släck lampan. 
 
 
Ta med påsar när du handlar
Jag erkänner att jag var emot när affärer började ta betalt för plastpåsar. Jag tycker ju att det är logiskt att man har med sig en väska och de få gånger jag handlar något mer spontant vill jag kunna få en påse och inte tvingas köpa en som har företagets logga på. Ja, motargument är att mataffärer gör det. Jag vet, men jag tycker inte det är samma sak för när du åker till mataffären vet du att du ska handla mycket och kan planera bättre. För att komma till det miljövänliga i denna punkt. Ta med tygkassar så ofta du kan istället för att köpa nya plastpåsar. De tar inte stor plats. Om du inte har tygkassar, köp någon du tycker är snygg för den kommer alltid till användning eller återanvänd plastpåsar du har köpt tidigare. 
 
Återanvänd
Att återanvända går att tillämpa på det mesta. Det jag framför allt tänker på i denna punkt som jag gör är att återanvända kartonger och papper till att slå in presenter och juklappar i. Till förra julen samlade jag på, mig när det började närma sig, kartonger och papper jag kunde använda. Det kommer jag att försöka göra mer. Kanske inte kartonger förutom vid jul eftersom de tar så stor plats, men att slå in presenter i återvunnet papper när mina köpta presentpappersrullar är slut. En bonus är att jag gillar känslan när något är inslaget i återvunnet papper, en mysig känsla av gammalt. Ni som förstår, förstår. 
 
 
Här nedan kommer jag att punkta upp bloggar och hemsidor som har fler ekologiska tips:
 
 
 
 
Allmänt | |
Upp